Platform Economie en Arbeidsmarkt • Roosendaal •

Familiebedrijven zijn een belangrijke pijler onder de economie in West-Brabant. Een goed voorbeeld is staalconstructiebedrijf De Kok in Heerle. Onlangs nam Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, die op werkbezoek was in Roosendaal, een kijkje bij het bedrijf.

Tegenwoordig runnen de broers Emiel en Rinus de Kok de zaak. Opa De Kok begon het bedrijf (in 1927) als smid die vooral voor de boeren in de buurt werkte. Tegenwoordig construeert het bedrijf de grootste installaties voor opdrachtgevers overal in de wereld. Maar hoeveel er ook is veranderd, nog altijd zit De Kok Staalbouw aan de Bergsebaan in Heerle, de plek waar het ooit begon.

Van luchthaven tot skipiste
Als staalconstructiebedrijf werkt De Kok mee aan de allergrootste projecten. Denk aan bruggen en luchthavens, maar bijvoorbeeld ook ruim 300 boerderijen inclusief logistieke centra in Angola. Onlangs nog is een 136 meter lange corridor voor de tijdelijke vertrekhal van Schiphol afgeleverd. Voor de Skipiste Aspen in Antwerpen (opening eind dit jaar) maakt De Kok momenteel de gehele bovenbouw.

Trouw aan klanten
Vaak worden de enorme objecten ‘thuis’ in de eigen fabriek in Heerle (26.000 m²) gemaakt. Met de nieuwste technieken en geautomatiseerde machines voert De Kok de complete productie in eigen beheer uit. Hoe groot de opdrachten tegenwoordig ook zijn, nog altijd werkt het bedrijf ook voor opdrachtgevers die al 40 jaar klant zijn. “Langdurige relaties zijn typerend voor familiebedrijven”, zegt directeur Emiel de Kok.

Van vader op zoon
In totaal telt De Kok Staalbouw zo’n 150 werknemers. Emiel: “Een groot gedeelte komt op de fiets en woont hier in de buurt. Sociaal zijn we nauw betrokken bij de lokale gemeenschap. Als grote lokale werkgever neem je toch een sociaal maatschappelijke plaats in. Werkten vroeger de vaders hier, nu zijn het hun zonen. In het weekend zien we elkaar weer op de diverse sportvelden.”

De Kok slaagt erin om al decennia lang mee te groeien met de vragen vanuit de markt. “De kwaliteit van staal neemt steeds verder toe. Dat maakt het mogelijk om met steeds lichtere constructies te werken. Daar zijn we volop mee bezig.” Kijkend naar de toekomst zegt Emiel: “Misschien werken we over 20 jaar wel alleen met kunststof, wie zal het zeggen. We zullen zien waar de markt ons brengt.”